Angststoornissen

Heb jij last van een angststoornis?

Symptomen en gedrag

Angststoornissen zijn er in vele vormen. Een angststoornissen kan bijvoorbeeld een fobie zijn. Je kunt bang zijn voor een hond of om in een lift te stappen. Dit zijn specifieke fobieën. Je kunt ook bijvoorbeeld last hebben dat je je moeilijk kunt uiten in gezelschap of dat je het lastig vind om te presenteren. Dit zijn sociale fobieën. Fobieën kunnen je behoorlijk in de weg zitten. Ze kunnen je gevoel van vrijheid beperken omdat je situaties vermijd.

Andere stoornissen zoals dwangmatig gedrag, de angst om je buitenshuis te begeven, auto te rijden of eetstoornissen kunnen je leven zodanig beïnvloeden dat het je leven beperkt of zelfs in gevaar brengt.

Ze hebben allemaal een ding gemeen: zodra je getriggerd wordt, verandert er iets in je  lichaam. Je ogen kunnen bijvoorbeeld de omgeving scannen op mogelijk gevaar, je ademhaling zal snel versnellen en zich van de buik richting je borstkas verplaatsen. Je kunt ontzettend rood aanlopen in je gezicht of bijvoorbeeld zweethanden krijgen.

Wat er gebeurt, is dat je lichaam zich klaarmaakt voor actie: vechten of vluchten. Je zenuwstelsel wordt geactiveerd.

Maar wat nu als deze trigger onrealistisch is en opspeelt door een gebeurtenis of herinnering uit het verleden dat wordt geactiveerd door iemand, een kleur, een liedje of welke trigger dan ook?

Wanneer jij dit herkent en je er iets aan wilt doen op een effectieve, snelle en pijnloze manier zodat je in het vervolg je angst onder controle hebt bij een volgende trigger dan kan je een vrijblijvend gesprek aanvragen door contact op te nemen.

Wat wij samen doen

Wij maken kennis waarbij ik de tijd voor je neem. Jij bent geen nummer. Er zal actief naar je worden geluisterd. Wanneer er een klik ontstaat en jij je op je gemak voelt, kunnen we samen besluiten om therapie in te zetten.

Ik maak gebruik van ontspanningsoefeningen zodat je lichaam tot rust. We kunnen daarna snel therapie in zetten op basis van wetenschappelijke bewezen methoden zoals EMDR of The Fast Fobia and Trauma Cure.

Wij hebben gemiddeld 4 tot 8 sessies nodig om je angstpatroon te doorbreken.

Spreekt dit je aan? Neem dan vrijblijvend contact op.

Waarom Elementis?

Ik maak gebruik van ontspanningsoefeningen zodat je lichaam tot rust komt. We kunnen daarna snel therapie in zetten op basis van wetenschappelijke bewezen methoden zoals EMDR of The Fast Fobia and Trauma Cure.

Beide technieken slaan goed aan. In goed onderling overleg met jou bekijken we welke methode het best bij jou past.

Op de EMDR-pagina en Human Givens-pagina vind je alle informatie over de therapie.

Er zijn vaak maar een aantal sessies nodig

Wij hebben gemiddeld 4 tot 8 sessies nodig om je angstpatroon te doorbreken.

Herken je het volgende?

  • Acute stress
  • Versnelde hartslag
  • Versnelde ademhaling, hyperventilatie
  • Vermijding van stressobject of situatie
  • Herkenning dat de stress onredelijk hoog is
  • Herhalende dwangmatige handelingen
  • (Acuut) zweten