Van depressie naar missie

De conclusie van het vorige artikel d.d. 29 mei was dat de REM-staat een andere functie heeft tijdens de periode als foetus in de baarmoeder dan als kind of volwassene.

Vandaag gaat het over het krijgen van een depressie. Hoe ontstaat dat en wat heeft een depressie voor invloed op je slaappatroon?

Lees hier het gevoel wat ik in het verleden zelf heb ondervonden.

“Verschrikt word ik wakker midden in de nacht. Het is vier uur in de morgen en de radartjes beginnen onmiddellijk te ratelen in mijn hoofd. Ik merk dat het nerveuze gedrag direct werkt op mijn blaas. Zo stil mogelijk sluip ik naar het toilet in de hoop dat mijn vrouw niet wakker wordt. Tevergeefs. Terecht geïrriteerd uit ze haar frustratie. Het is de zoveelste nacht achter elkaar. Dit put me uit en haar ook! Overdag merk ik dat ik mijn concentratie maar moeilijk voor elkaar krijg, geagiteerd reageer op onvoorziene situaties. Ook krijg ik de terechte feedback dat ik egoïstische denk en handel terwijl ik het zelf niet eens in de gaten heb…”

“Het lijkt wel alsof ik me in een tunnel begeef waar alleen beren op de weg te vinden zijn. Het is donker van binnen en de wanden lijken wel van staal. Deze emotie voelt zeer sterk aan. Alle negatieve gedachten die nagenoeg alle ruimte in mijn hoofd in beslag neemt, lijken zich in deze tunnel te vermenigvuldigen waarbij kans om te ontsnappen niet mogelijk lijkt..”

Na een aantal tegenslagen vlak achter elkaar in mijn leven te hebben meegemaakt, begon ik aan mezelf te twijfelen. “Is dit structureel van aard? Ligt het aan mij? Deze ontwikkeling raakt mij in alles wat ik doe!”

Emotionele behoeften zoals veiligheid en controle (geen vat hebben op de situatie), deden mij pijn. Elke dag vroeg ik mij af of we het wel zouden redden…wat als dit, wat als dat. De hele dag door, dag in-dag uit. Ik ontwikkelde een negatief denkpatroon wat vreselijk veel energie kostte. Ik belandde voor een tijd in een depressie.

En hoe sterk ben ik er uit gekomen! Controle en veiligheid zijn terug. Daarnaast weet ik nu hoe je je kunt wapenen tegen dit soort gebeurtenissen, hoe je denkpatronen kunt doorbreken en hoe je juist kansen kunt inzien.

Niet zo gek dat dit mijn missie is geworden: mensen counselen met een depressie of burn-out.

Ik noem hier ook burn-out omdat burn-out en depressie opvallend veel overeenkomsten hebben. Het grote verschil is dat bij depressie de lol in het leven en bestaande interesses je niet zo veel meer doen terwijl burn-out het kenmerk vertoont volledig opgebrand te zijn.

Maar wat heeft dit nu met een verstoord slaappatroon te maken?

Zoals eerder aangegeven in mijn eerste artikel d.d. 29 mei leren wij op verschillende manieren. Een daarvan is dat wij bepaalde verwachtingen creëren dat bevestiging zoekt “in the outside” world. Zodra een bepaald verwachtingspatroon vervuld wordt dan worden wij bewust en zijn we dus lerende.

Een depressie kenmerkt zich dat veel doemscenario’s worden gecreëerd die hoogstwaarschijnlijk nooit of nauwelijks zullen worden bevestigd “in the outside world”. De verwachtingspatronen zoals “Ja maar, wat als dit, wat als dat” zijn voorbeelden hiervan.  Al deze verwachtingspatronen worden “gedeactiveerd” tijdens je slaap. In je REM-slaap wel te verstaan. Dat is de fase dat wij dromen. En geloof me; wij dromen allemaal alleen wij vergeten ze vaak. Ik kom later in een apart artikel uitgebreider terug op de functie van dromen.

Dus in je REM-slaap droom je. We kennen verschillende soorten slaap. Ik onderscheid ze maar even in “herstelslaap” waarin je lichaam zich herstelt van bijvoorbeeld fysieke inspanning van de dag er voor en je REM-slaap waarin dus niet uitgekomen (negatieve) verwachtingen worden verwerkt -gedeactiveerd.

Nu is het zo dat de REM-slaap veel energie kost. Hoe meer (negatieve) niet uitgekomen verwachtingen je creëert hoe langer je je in een REM-slaap bevindt. Het gevolg is dat je vermoeid wakker wordt.

Wanneer je zoveel negatieve denkpatronen ontwikkelt dan maakt je REM-slaap overuren en dat zorgt er uiteindelijk voor dat gedurende de nacht wakker schrikt, mogelijk badend in het zweet. Je brein kan het niet goed meer aan en een vicieuze cirkel ontstaat.

De cirkel dat je vermoeid wakker wordt, doorgaat met piekeren, ‘s nachts wakker wordt en dus alsmaar vermoeider worden kan je doen belanden in een depressie. En dit is de relatie tussen een verstoord slaappatroon en een depressie.

Volgende keer weer verder met de behandeling van een depressie. Hoe kom je uit een depressie en hoe doet Elementis-counseling dat?

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *